Dne 21.11.2024 uveřejnila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání tiskovou zprávu s názvem „Povinnost evidence tvůrců audiovizuálního mediálního obsahu“.
V této zprávě se uvádí, že fyzické osoby, které vytvářejí audiovizuální mediální obsah (např. vloggeři, influenceři) a nabízejí jej na platformách typu Instagram, Facebook, TikTok apod., pokud jimi poskytovaná služba naplňuje definiční kritéria audiovizuální mediální služby na vyžádání (dále AVMSnV) jsou povinni se evidovat u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání.
A to za předpokladu, že jejich činnost:
- Je provozována jako hospodářská činnost, tedy, když tvůrce svou činností sleduje generování zisku;
- hlavním účelem služby je informovat, bavit nebo vzdělávat širokou veřejnost, resp. oslovovat širokou veřejnost prostřednictvím audiovizuálních obsahů;
- je pod redakční kontrolou tvůrce;
- a tvůrce jako podnikatelský subjekt sídlí v České republice.
V zákoně o audiovizuálních mediálních službách je dále uvedeno, že za audiovizuální službu se nepovažuje služba, která nesoutěží s televizním vysíláním.
Zákon dále stanoví, že osoba, která nesplní oznamovací povinnosti se dopouští přestupku a lze ji uložit pokutu je přestupkem, za který lze uložit pokutu až do výše 1000000,-Kč.
Dle aktuálně platného zákona je tato povinnost pro tvůrce skutečně takto uložena, a s ohledem na vývoj v EU a směrnici, nelze očekávat, že by tato povinnost z českého právního řádu zmizela. Modifikována nebo změněna by mohla být pouze novelizaci zákona, který by ovšem musel být v souladu se Směrnicí EU.
Z důvodové zprávy k zákonu o audiovizuálních mediálních službách
V důvodové zprávě k zákonu o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání se uvádí, že zákon se nepoužije na činnosti, které nemají povahu hospodářské činnosti nebo nesoutěží s televizním vysíláním (např. soukromé internetové stránky a služby spočívající v poskytování nebo šíření audiovizuálního obsahu vytvářeného soukromými uživateli za účelem sdílení a výměny v rámci zájmových společenství apod.) nebude navrhovaná právní úprava dopadat. Mezi audiovizuální mediální služby na vyžádání nelze zahrnovat ani služby, jejichž hlavním účelem není poskytování pořadů, tj. případy, kdy audiovizuální obsah je vzhledem ke službě pouze podružný a není jejím hlavním účelem (např. internetové stránky, které pouze doplňkově obsahují audiovizuální prvky, jako jsou animované grafické prvky, krátké reklamní šoty, audiovizuální informace související s výrobky nebo službami nebo jiná audiovizuální informace doplňující textovou nebo obrazovou část internetové stránky)
EU Směrnice a její výklad
Ve Směrnici (EU) 2018/1808 ze dne 14. listopadu 2018, kterou se mění směrnice 2010/13/EU (směrnice o audiovizuálních mediálních službách) s ohledem na měnící se situaci na trhu, se mimo jiné uvádí: ….. řada diváků se při sledování audiovizuálního obsahu přesunula k jiným, přenosným zařízením. ….Vzrostl však význam nových typů obsahu, jako jsou videoklipy nebo obsah vytvářený uživateli, a v současné době již existují dobře zavedení noví účastníci trhu včetně poskytovatelů služeb videa na vyžádání a platforem pro sdílení videonahrávek. Toto sbližování médií vyžaduje aktualizovaný právní rámec, který zohlední vývoj na trhu a zajistí rovnováhu mezi přístupem k on-line službám poskytujícím obsah, ochranou spotřebitele a konkurenceschopností. Tyto služby sociálních médií je třeba zahrnout do oblasti působnosti směrnice 2010/13/EU, neboť se ucházejí o stejné publikum a příjmy jako audiovizuální mediální služby. Navíc mají rovněž značný dopad, neboť uživatelům usnadňují možnost utvářet a ovlivňovat názory jiných uživatelů.
ERGA (European Regulators Group for Audiovisual Media Services) vydala report: Analysis and recommendations concerning the regulation of vlogger. Z dokumentu lze shrnout klíčová kritéria, která určují, kdy se směrnice 2010/13/EU (ve znění novelizace 2018/1808) vztahuje na vloggery nebo youtubery:
Kritéria pro aplikaci směrnice na vloggery:
Aby vlogger nebo youtuber spadal pod definici „audiovizuální mediální služby na vyžádání“ (OD AVMS), musí splňovat následující podmínky:
- Ekonomický charakter služby: Činnost musí být poskytována za úplatu (například prostřednictvím příjmů z reklamy, partnerství nebo jiných forem komerčních komunikací). Pokud činnost není trvale ekonomická (například jde pouze o koníček), může být vyjmuta z působnosti směrnice.Obsah (videoprogramy) musí být primárně zaměřen na informování, zábavu nebo vzdělávání veřejnosti.Redakční odpovědnost: Vlogger má kontrolu nad výběrem obsahu a jeho organizací (například správa katalogu videí na YouTube kanálu). Obsah musí být předložen uživateli na základě katalogu nebo organizovaného systému.Masový dosah a vliv na veřejnost: Obsah musí být určen pro širokou veřejnost a mít potenciální dopad na významnou část populace. Pokud je obsah zaměřen na úzkou specializovanou skupinu (např. odborníci na určité téma), může být vyňat.Forma distribuce: Programy musí být zpřístupněny prostřednictvím elektronických komunikačních sítí, jako je internet.
Výjimky z působnosti směrnice: Neekonomické aktivity: Obsah sdílený čistě pro nekomerční účely nebo v rámci komunitního sdílení je vyňat.Obsah s úzkým záběrem: Například specializované kanály zaměřené na malé cílové skupiny, které nemají významný veřejný dopad.Reklamní obsah: Obsah určený výhradně k propagaci produktů/služeb.
Doporučení:
Z výše uvedených důvodů je zřejmé, že vloggeři by měli velice pečlivě zvážit, zda nesplňují podmínky pro povinné oznámení svoji činnosti Radě pro rozhlasové a televizní vysílání. Bohužel jak směrnice, tak i zákon používá neurčitých právních pojmů, a proto je každý případ nutné posuzovat samostatně a případně tento případ projednat přímo s RRTV. Dále je potřeba upozornit, že v České republice neexistuje zatím k této záležitosti rozsáhlejší judikatura soudů a je tak možné, že výklad zákona se bude v čase měnit.
Doporučujeme, aby v případě, že máte pochybnosti byl Váš konkrétní případ projednán s advokátem, který se na tuto problematiku specializuje a rovněž, aby proběhla konzultace s RRTV. V případě pochybností se osobně kloníme k názoru raději oznámení provést i s ohledem na hrozící sankce za porušení oznamovací povinnosti.
Rádi s Vámi Váš případ probereme, projednáme na RRTV a připravíme oznámení.