Obchodní podmínky uvádějí pravidla, která platí, když něco prodáváte nebo poskytujete zákazníkovi službu. Obchodní podmínky používat nemusíte, ale pokud je použijete, vztahují se na vás i na vašeho zákazníka. Jsou vhodné a užitečné zejména při opakovaných obchodech např. na eshopech, blogy na jakékoli platformě, mobilní aplikace, Facebook aplikace, Desktopové aplikace
Proč mít obchodní podmínky?
Existuje mnoho důvodů, proč je mít. Nejen, že díky tomu bude vaše firma vypadat profesionálněji a důvěryhodněji, ale také budete mít větší kontrolu nad tím, jak jsou uzavírány smlouvy s vašimi klienty a můžete mít podrobnější úpravu práv a povinností mezi Vámi a Vašim klientem bez toho, aniž byste byli zatíženi přílišnou administrativou.
Příklady obchodních podmínek:
- obchodní podmínky pro eshopy
- provozní řády
- reklamační řády
Vzory obchodních podmínek
Obchodní podmínky vždy doporučujeme připravit na míru konkrétnímu podnikateli. Robusní podmínky, které si mohou dovolit velcí dodavatelé služeb nejsou vhodné pro menší podnikatelé, kterým takové podmínky mohou odradit zákazníky. Rovněž každé podnikání má svoje specifika a v obchodních podmínkách by měly být zvýrazněny konkurenční výhody, a co nejvíce se přibližovat požadavkům klientů.
Obsah obchodních podmínek?
Obsah obchodních podmínek je možné stanovit, zcela podle požadavků konkrétního druhu podnikání. Například u spotřebitelů doporučujeme spíše přehledné a jednoduché obchodní podmínky, které nebudou spotřebitele příliš zatěžovat a budou pro ně pochopitelné, jednoduché a stručné.
Naopak u podnikatelů, zejména v odborných technických oblastech doporučujeme spíše podrobnější rozepsání jednotlivých práv a povinností a technických aspektů.
V obchodních podmínkách je vhodné zejména upravit
- platební podmínky
- dodací lhůty
- podmínky pro opravy
- záruky
- způsob řešení sporů
- vrácení zboží
- reklamace
Musí se obchodní podmínky podepisovat a tisknout?
Obchodní podmínky se nemusí vyhotovovat písemně a nemusí se zvláště podepisovat.
Obchodní podmínky samotné mohou být v elektronické podobě nebo lze i odkázat na obchodní podmínky umístěné na webových stránkách.
POZOR ten kdo se obchodních podmínek následně domáhá, tak musí prokázat, že druhá strana byla s obchodními podmínkami seznámena resp. měla možnost se s nimi seznámit, a dále je nutné prokázat obsah obchodních podmínek k datu uzavření smlouvy. Zde je vhodné mít zajištěnou archivaci stavu obchodních podmínek k určitému dni a doklad o tom, že se strana s těmito podmínkami mohla seznámit a souhlasila, že se podmínky na jejich vztah použijí. Ne vždy je nutné mít písemný doklad o vzetí obchodních podmínek na vědomí a jejích odsouhlasení. Jedná se např. o návštěvní řády, kdy již vstupem do objektu dává druhá strana na vědomí, že se bude řídit obchodními podmínkami (návštěvním řádem).
U eshopů doporučujeme mít zajištěnou archivaci souhlasu zákazníka s obchodními podmínkami.
Obchodní podmínky není třeba podepisovat a jsou kryta pouze odkazem na jejich umístění.
Musí být uzavřena smlouva na kterou obchodní podmínky odkazují?
Ano, strany vždy uzavírají jednoduchou smlouvu např. kupní, a teprve uzavřením takové smlouvy (která nemusí být písemná) je možné odkázat na podrobnosti v obchodních podmínkách. Obvykle tomu je tak, že na eshopu si zákazník vybere určité zboží za určitou cenu a projeví zájem věc koupit – tím dochází k uzavření kupní smlouvy a podrobné podmínky se pak stanoví v obchodních podmínkách např. doba dodání, reklamace, apod.
Lze měnit obchodní podmínky stávajícím zákazníkům?
Ano, obchodní podmínky lze měnit i stávajícím zákazníkům, za předpokladu, že toto původní obchodní podmínky dovoluji s ohledem na rozumnou potřebu jejich pozdější změny. Pokud ovšem dojde ke změně obchodních podmínek musí mít druhá strana možnost smlouvy vypovědět a změna se nevztahuje na již uzavřené obchody.
Problémy s obchodními podmínkami
Obchodní podmínky jsou často považovány za formální záležitost, která může být snadno opomenuta nebo sepsána bez dostatečné právní odbornosti. Bohužel, to může vést k významným právním problémům, které mohou mít negativní dopad na podnikání. Mezi hlavní problémy patří:
- Nejasné nebo nevýhodné ustanovení pro spotřebitele: Pokud nejsou podmínky sepsány jasně, mohou být interpretovány různými způsoby, což může vést k neshodám. Soudy často rozhodují ve prospěch spotřebitele v případě nejasností, což může znamenat značné ztráty pro podnikatele.
- Nedostatečná ochrana práv podnikatele: Chybějící klauzule o odpovědnosti, ochraně dat nebo omezení rizik mohou vést k situacím, kdy je podnikatel vystaven zbytečným právním a finančním rizikům.
- Nedodržení zákonných požadavků: Obchodní podmínky musí být v souladu s platnými zákony a regulacemi, včetně ochrany spotřebitele, ochrany osobních údajů a dalších oblastí. Nedodržení těchto požadavků může vést k pokutám a sankcím ze strany regulátorů.
Výhody správně sepsaných obchodních podmínek
Správně sepsané obchodní podmínky poskytují podnikatelům nejen ochranu, ale také zvyšují transparentnost a důvěru zákazníků. Mezi hlavní výhody patří:
- Jasná pravidla a povinnosti: Kvalitní obchodní podmínky definují jasně práva a povinnosti obou stran, což snižuje riziko sporů.
- Ochrana před právními riziky: Podmínky správně nastavují limity odpovědnosti, což chrání podnikatele před neoprávněnými nároky a potenciálními soudními spory.
- Zlepšení zákaznické důvěry: Když zákazníci vědí, že obchodní podmínky jsou jasné a férové, je pravděpodobnější, že budou spokojeni a důvěřují vašemu podnikání.
Rozhodování soudů
Soudy se často setkávají s případy, kdy obchodní podmínky nejsou správně sepsány nebo jsou v rozporu se zákonem. V takových případech obvykle rozhodují ve prospěch spotřebitele. Důležitým aspektem je také fakt, že nejasnosti v obchodních podmínkách jsou zpravidla vykládány v neprospěch strany, která podmínky sepsala, tedy většinou podnikatele.
Soudy také přihlížejí k tomu, zda byly podmínky pro spotřebitele překvapivé, nesrozumitelné nebo neadekvátně zpracované. Překvapivá ustanovení, která nejsou spotřebiteli dostatečně komunikována nebo jsou skryta ve smlouvě, mohou být soudem zcela zneplatněna.
Závěr
Obchodní podmínky nejsou jen formalita. Jsou zásadním nástrojem pro ochranu vašeho podnikání a budování důvěry zákazníků. Správně sepsané obchodní podmínky vám mohou ušetřit značné množství času, peněz a stresu. Pokud si nejste jisti jejich správností, doporučujeme využít služeb právního odborníka, který vám pomůže nastavit podmínky v souladu s platnými zákony a zajistí, že budou chránit vaše zájmy na maximum.
Dobrý den,
Potřebovali bychom napsat obchodní podmínky resp. pravidla používaní nových webových stránek.
Řeknete, prosím, jaká je cena této služby?
Děkují
S pozdravem
Dobrý den,
cena je 5.000,-Kč plus DPH pokud se jedná o standardní a základní VOP pro eshop. Pokud chcete něco speciálního, tak si můžeme zavolat a probrat Vaši představu. S úctou